Nord-Odal
Hedmark
Tøft å være toppsamler....
(Skrevet av obe 06.01.2008)

Tur foretatt: Januar 2008.

På vei til hytta mi i Rondane bestemte jeg meg for å få med meg en kommunetopp på turen oppover, og tok veien via Skarnes og inn på rv 24 nordover.
Rett før Malungen gjestegård kjørte jeg inn på en bomvei oppover mot Grytsetra (40 kr).
Med 4-hjulstrekk gikk det rimelig greit oppover bakkene, og kom til et skilt ca 500 meter før Gryttjern hvor det sto Orrkjølen. Parkerte her. Merket først nå at det var veldig holkete på veien her.....

Spente på ski og feller og labbet innover den merkede stien. Akkurat passe med snø, og fine skiforhold innover. Gikk over Vakkermyra, forbi Femtjernsmyra og videre til Helvetestjernet før jeg kom opp til Kjølkoia. Fint skogsterreng med mye orrfugl. Ikke rart toppen heter det den gjør! :o)
Fra Kjølkoia bar det over ei stor myr, før jeg kom bort til selve Orrkjølåsen. Her kom jeg bort fra merkingen litt, og jeg måtte sjekke litt med GPS'en underveis for å holde riktig kurs. 5 minutter senere så jeg rett på det flotte utsiktstårnet med varmestua under. En fantastisk flott plass, synd det ikke var noe utsikt denne dagen. Lett snødryss og liten sikt. Ifølge utsiktsplata som var montert i tårnet var det mange flotte topper jeg gikk glipp av å se denne dagen. Må nok opp igjen hit senere en klarværsdag!!
Åt nista i varmebua, så i boka at det hadde vært folk her nyttårsaften, men nå så det helt uberørt ut. Kun dyre- og fuglespor.
Nedigjenturen gikk greit, først med feller pga litt trange skogsstier, senere bedre skiopplevelse uten fell. Nede igjen ved bilen rett før det ble mørkt. (ca 3,5 timer i rolig turtempo)

Gledet meg litt for tidlig over å være nede igjen, bakken var helt blankpolert med is, med ca 5 cm snø oppå.... Det gikk i sneglefart nedover, helt til en litt dosert sving ca halvvegs, der gled bilen rett i grøfta!! Helt utrolig at det i hele tatt gikk så langt som det gjorde, og at bilen heldigvis var like hel. Måtte tilkalle Falken og etter 2,5 timer dukket han opp......var visst en del å gjøre denne dagen. Lastebilen hans med kjettinger klarte på 2.forsøk å kare seg nesten opp til bilen min. Med hjertet i halsen og livredd for at tyngden på bilen min skulle trekke hans lastebil ned i grøfta og ikke omvendt gikk det greit til slutt, og bilen min hadde alle fire hjulene på veien igjen. Deretter var det bare å komme seg ned de siste 500 meterene med begge to...!! Ca 20 minutter med finsondering i veikantene etter beste spor og dermed var vi nede igjen. Puhhh....:o) Slapp med skrekken denne gangen!
Resten av helgen blåste og snødde bokstavelig talt bort, og jeg kom aldri helt frem til hytta....