Asker
Akershus
Dette ble en trolsk tur på glattisen
(Skrevet av lima 29.12.2007)

Tur foretatt: Desember 2007.

Ønsket å prøve en annen vei opp til Hagahogget enn via Semsvannet. Venner anbefalt en spennende løype i trolsk terreng med litt småklyving, som visst nok er en fantastisk vårløype der man beveger seg i sørhellinga.

Kjørte gjennom Asker sentrum og fulgte skiltene til Sem Gjestegård og Solli. Før Solli p-plass dukker skytebanen opp (den ligger i Soilliveien i Olle dalen). Parkeringsplassen ved skytebanen var full av is så vi fant ut at det beste var å parkere langs med innkjørselen. Hadde fått høre at det gikk løype helt opp til toppen, men at den ikke var skiltet/merket. Det skulle også være mange stiskiller oppover og med vårt dårlige turkart var det visst lett å ende opp feil. For sikkerhetsskyld tok vi derfor ut kompasskurs fra parkeringsplassen. Dette viste seg å være lurt ;-)

På høyre side av skytebanen fulgte vi den brede stien (rødmerka). Dette er den gamle adkomstveien fra Rustan gård til Drammen. Vi kom raskt inn i en tung granskog og passerte rester av gamle hustufter. Herfra gikk vi ca 100 m til og tok av til venstre på blåmerka sti opp mot selve åsen. Fulgte skiltet "Bergsåsen/ Sandungen" og gikk på en vakkert anlagt sti som fulgte ura og bratthenget på skrå oppover. Vi passerte etterhvert mange varmekjære løvtrær. Videre på den blåmerkede stien oppover nesten helt mot toppen. Paserte noen stidelere og vi holdt til venstre. På veien passerte vi også noen trange gjel opp mot platået. Vegetasjonen endret raskt karakter, snart var det stort sett bare bjørkeskog rundt oss. Et lite stykke før toppen kom vi til et nytt stiskille. Her tok vi av til høyre fra den blåmerkede stien som svingte til venstre. Fulgte den umerkede stien oppover, krysset en bekk, og til slutt litt klyving oppover til vi kom opp til toppen med den hvite stolpen. Også denne dagen var det tett tåke, regn og litt vind så utsikten var ikke akkurat den beste. Må derfor tilbake :O). Samme vei ned igjen. Dette er en tur som på normalt føre trolig ikke tar mer tid enn kanskje 1 til 1.5 time t/r. Vi brukte imidlertid en del mer pga mye is i løypa. Ble en del skli-taklinger begge veier. Brodder hadde nok vært en fordel ;-)