Granvin
Hordaland
En rask vestlandstur!
(Skrevet av obe 30.09.2007)

Tur foretatt: September 2007.

Tok nattoget fra Oslo fredagskvelden frem til Bergen. Her ble jeg møtt av ei venninne som plukket meg opp. Kjørte via Voss og inn i Raundalen frem til en liten p-plass litt øst for Voll.
Gikk herfra på god sti ned over jernbanelinjen og videre ned til elva hvor det er bru. Til høyre på stien rett etter brua, og herfra i god stigning opp til Vollbotnvatnet. Her oppe traff vi på noen sauebønder som skulle finne og få ned de siste 24 sauene sine fra fjellet. Vi tok følge et stykke oppover lia sammen med dem. Det går ei lita bru over elva vest for Vollbotnvannet som vi gikk over, og herfra bratt oppover gjennom til tider litt tett kratt til Tungefjellet. Her oppe skilte vi lag med "smalajagerene" og ønsket de lykke til.
Herfra ble det mer lettgått, mye stein og en del snø på slutten før vi kom til første varden som er merket på kartet med 1558. Nydelig utsikt i alle retninger, men vi så også at uværet som var meldt "litt utpå dagen" var like bortenfor oss... Fortet oss videre opp til selve toppvarden og fikk tatt de obligatoriske bildene før vinden og tåka røsket tak i oss så vi måtte huke oss ned bak varden.
Vi skjønte fort at planene om å fortsette over Seldalsnuten og Skorafjellet rett og slett blåste vekk, så vi trasket ned igjen samme vei som vi kom fra. Tok oss god tid nedover, da jeg tenkte å ta nattoget tilbake igjen samme kveld. Ringte likevel ruteopplysningen bare for å sjekke når toget gikk fra Bergen og fikk til svar at det ikke gikk nattog natt til søndager....Det gikk derimot et tog som passerete Voss kl 1710, og det var bare en time til! Dermed ble det fart på oss ned den siste biten og frem til bilen. Kjørte på i den grad det går an på slike veier og rakk toget med 10 minutters margin:o)
Dermed var jeg hjemme igjen ca et døgn etter at jeg hadde reist hjemmefra