Fyresdal
Telemark
Familieferie i Arendal
(Skrevet av JoSo 13.08.2007)

Tur foretatt: August 2007.

Kom fra en tur på Kvannefjellet tidligere i dag, og hver gang jeg passerer Dalen MÅ jeg bare innom det flotte hotellet her.... Kjørte så videre i retning Setesdal langs R45, passerte det store hyttefeltet Hallbjørnsekken og parkerte på venstre side av veien ved Velebekkroi der det går både en gangbru og en kjørebru over elva. Stien som går i retning Kuskardet er ok å følge herfra. Ved de nærmeste høyspentmastene stod et skilt med Kuskard skrevet på. Stien mot skardet gikk på høyre side av svabergene / bekken litt lenger opp i lia her. Denne var ikke avmerket på mitt kart, men var suverent plassert i forhold til tur til Napuren. Litt videre inn i dalen her; midt mellom de to første tjernene så jeg det naturlig å gå opp bratte lia i sørlig retning. Resten av turen til topps sa seg i grunnen selv. I varden lå et sursildglass med en liten grønn blokk med noen navn i. Flott utsikt og godt vær i dag. Brukte ca. 2 t 30 min. t/r p-plassen.
Nå har jeg tid til å betrakte et av de flotteste laftehusene som er i god stand i Norge; Rygnestadloftet i Setesdal. Utsøkt håndverk fra ca. år 1550.....