Loppa
Finnmark
Kremtur på breen
(Skrevet av mob 12.08.2007)

Tur foretatt: August 2007.

I april/mai gjorde 4 mann et forsøk på toppen. Men stiv kuling fra nord, minus 10 og forfrysninger gjorde at vi måtte gi oss oppe på breen før vi nådde toppunktet. Så valgte å beholde våre lem og bestemte oss for å gjøre et nytt forsøk. Det beste med forrige tur var at vi ikke rakk ferga tilbake til Øksfjord og måtte overnatte på Arctic Nuvsvåg (www.arcticnuvsvaag.no) og ble kjent med brefører Oddvar Berge.

Når jeg nå fikk sjansen til et jobboppdrag i Alta, så tok jeg med en kamerat og dro til Nuvsvåg igjen. Denne gang med Oddvar som guide og ikke minst strålende sol! Du verden for en flott plass Nuvsvåg viste seg å være. Omgitt av blikkstille hav, sandstrand, spisse fjell som rager 1000 meter til værs og bretunger fra Øksfjordjøkulen. Finere sted er vanskelig å finne. I tillegg hadde vi verdens mest servicevennlige mennesker i Oddvar og Anne Marie på Arctic Nuvsvåg. Ta denne toppen sammen med en helg på Nuvsvåg er mitt tips. De har svært fine hytter til leie for ca 400 pr pers.

Denne gangen tok vi turen ved å kjøre et par kilometer fra Nuvsvåg inn mot Fjorddalen (kalles Roalddalen lokalt etter Roald som bodde der...). Vi fulgte denne fine grønne dalen helt opp til bretunga. Vi brukte ca 2 timer opp dit. Nøt en tidlig lunsj, mens vi så de siste lette skydottene lette. Bretunga lå fin og blå på ca 450 høydemeter. Her var det på med stegjern, tau og annet sikringsutstyr. Bretunga var jevn og fin å gå opp. Ingen store sprekker og slapp å bruke isskruer. Oddvar så et par sprekker som kunne gjøre det kinkig øverst litt senere på sommeren sa han.

Vel oppe på breplatået lot vi stegjern og tau ligge igjen, mens vi gikk den drøye kilometeren til toppunktet til høyre (vest) for bretunga. Med hjelp av 2 GPS'er var vi sikre på at vi var på det høyeste punktet på breen. Men her er det et ganske stort område som er like høyt. Vi hadde jo strålende vær også og kunne med selvsyn se at det ikke fantes noe høyere punkt. Utsikt langt ute på Lopphavet, sør-vestover kunne Lyngsalper sees og ellers fjorder og fjell i fleng! Vi brukte vel ca 5,5 time opp.

Oddvar hadde imidlertid flere oppdrag i gjære. Han ville gjerne sjekke om det var dukket opp en ny topp i breen. For noen uker siden hadde han vært på forsiden i Altaposten der de skrev om at det kunne være oppdaget et nytt høyeste faste punkt i Finnmark. Vi gikk ned til dette punktet og målte denne store "steinen" til 1181 meter. Offisielt er Lopptatind høyeste faste punkt i Finnmark og målt til 1175 meter. Så da tuslet vi i strålende sol noen kilometer på breen og opp på Loppatind også. Men dessverre så viste denne nå 1183 meter på begge GPS'ene. Så da forsvant mandagens forside med oss i Altaposten. Men vi har ihvertfall vært på både høyeste punkt og høyeste faste punkt i Finnmark.

Gikk ned samme vei. Gikk strake veien ned den bratte bretunga på 45 minutter og unngikk heldigvis tryning i tau eller stegjern. Etter totalt 11 timer var vi nede på hytta og der diska Anne Maria opp med sin "brespesial" og Sancerre-vin. Brespesialen besto av et stort fat inneholdende lokal mat Kveite, Kamsjatka-krabbe, reker og kamskjell med en knallgod saus! Til dessert ble det servert selvplukka jordbær og blåbær.

Vi satte oss gode og mette utenfor hytta og nøt blikkstille hav og rød himmel der sola akkurat hadde gått ned i horisonten.

Utvilsomt en 6'er på terningen til denne Fylkestoppen!