Øystre Slidre
Oppland
SJU TOTUSENMETERSTOPPER PÅ EN DAG
(Skrevet av TERJE-S 12.08.2007)

Tur foretatt: August 2007.

Planen var å gå fra Austre Rasletinden til Vestre Kalvehøe. I rapporter fra wwv og i totusenmetersboka til Morten og Julia Helgesen, leste jeg at det kunne være litt problematisk å passere fra Mugna til Austre Kalvehøgde hvis det var is og hard snø. Jeg forsøkte derfor å skaffe stegjern. I Namsos kunne de skaffe stegjern til i september. Jeg forsøkte å skaffe stegjern på Oppdal. Dessverre var det kun kjøpesentersportsbutikkene som var åpne da jeg passerte, og de mente det var litt utenfor sesong for slikt nå, men det var en sportsbutikk som ikke var åpen som hadde. Men jeg kjørte videre uten stegjern. En kamerat av meg foreslo at jeg kunne høre med aldersheimen om de hadde noen isbrodder liggende, men jeg droppet det.

Jeg startet fra Valdresflya vandrerhjem tidlig om morgenen i tjukk tåke. Jeg begynte forsiktig og tok kompasskursen mot Rasletjernet. Etter passering av tjernet gikk jeg litt nordover og fortsatte østover mot Steindalen. Her begynte tåka å lette. Jeg valgte å gå opp på høyre side av breen mellom Austre Rasletind og hovedtoppen. Her var det fint å gå opp, litt bratt, men med hjelp av framlabbene forskjellige ganger gikk det bra. Jeg gikk først til Austre Rasletinden. Jeg hadde med meg GPS for første gang, men kartene var så dårlige at jeg fant bare ut at jeg var mellom Gjende og Bygdin. Koordinatene på min Gps var også forskjellige fra posisjonen som var oppgitt i totusenmeterboka. Posisjonen til Austre Rasletind var N 61 23.903 og E 008 43.295 ved varden. Posisjonen til Vestre Kalvehøgde var N 61 23.560 og E 008 37.251.

Her opp på 2000 meter kom sola fram og det ble et strålende vær. Jeg gikk bortover til Mugna, for å finne ut hvordan det var å gå over til Austre Kalvehøgde.(Mellom Kalvehøgde Ø2 og Mugna sto det et par Adidas joggesko.) Snøen var laus, så det var ingen problemer å passere uten hjelpemidler, men hadde det vært is ville jeg nok ha snudd. Hadde jeg glidd her ville det blitt god fart nedover breen. Jeg passerte følgende sju totusenmeterstopper på turen:

Austre Rasletinden 2010 moh Pf 30
Rasletinden 2105 moh Pf 110
Kalvehøgde Ø2 2088 moh Pf 15
Mugna 2159 moh Pf 25
Austre Kalvehøgde 2178 moh Pf 85
Midtre Kalvehøgde 2122 moh Pf 25
Vestre Kalvehøgde 2208 moh Pf 530

Men egentlig bør jo et fjell ha en primærfaktor på minst 100 for å kalles en skikkelig fjelltopp. På den måten ville lista over totusenmeterstopper blitt kortere også.

Hadde jeg forlenget turen med et par timer kunne jeg tatt Munken, Vestraste Kalvehøgde (2150) og Nørdre Kalvehølotinden i samme slengen, men jeg samler jo egentlig på kommunetopper.
På tur tilbake gikk jeg først til Midtre Kalvehøgde og gikk ned på østsiden av Kalvehøgdbreen og ned til vann 1745. Jeg fortsatt på østsiden av elva som renner ut av dette vannet og ned til Hestevollen. Herfra gikk jeg den merkede stien tilbake til Valdresflya Vandrerhjem. Jeg kom dit seint på kvelden men de hadde fremdeles god rømmegraut igjen i kjelen.