Solund
Sogn og Fjordane
På vei fra Ulsteinvik 3 av 5
(Skrevet av snilen 23.07.2007)

Tur foretatt: Juli 2007.

Tidlig opp for å nå første ferge fra Rysjedalsvika via Rutlevik til Krakhella. Denne fergen er det verdt å sjekke tidene på, det er drøye tre timer mellom hver avgang ut til Solund. Fra Krakhella fulgte jeg veien 5 kilometer til et skilt som pekte i retning med påskriften Krakhella. Et lite stukke tidligere var et annet skilt merket Krakhellenipa. Jeg tror egentlig det er ett fett hvilken vei man velger. Det er også mulig å gå fra Krakhella, dette er noe lenger og da kan det bli knapt med tid å rekke neste ferge tilbake. Fra veien var det en del varder som viste retningen, men knapt noen sti. Nordvest for toppen går en lang bratt gressbakke lant oppover mellom stupene. Stien inn til denne gressbakken kan være vrien å finne, men den er got synlig fra nordsiden, og oppe i gressbakken er det enkelte varder. På toppen av gressbakken svinger stien mot venstre og videre opp i enda en lang gressbakke, som er lengre og brattere og ender i en smal kløft. På kartet ser denne ruten umulig ut, med høydekoter som ligger oppå hverandre, men det er helt kurant å komme opp. Når Barnas turlag arrangerer turer hit, er dette ikke noe problem for en viking. Så var det bare å følge vardene videre gjennom en fuktig dal og så svinge seg opp på platået. Veldig merkelig stein her oppe, det ser ut som fjellet er murt opp av sement og steiner av ulike størrelser. Jeg hadde drøye 3 timer til rådighet på øya og dette holdt med god margin. Fra fergen kunne jeg også se at en alternativ rute fra Krakhella om man ikke har med bil over kan være å følge sjøen sydover fra Krakhella et stykke, og deretter følge ryggen direkte til topps