Vestnes
Møre og Romsdal
På vei til Ulsteinvik 5 av 5
(Skrevet av snilen 23.07.2007)

Tur foretatt: Juli 2007.

Jeg våknet denne morgenen med litt støle bein etter en langtramp til Storskrymten dagen før. Planen for dagen var Høgbøra i Nesset og Sandfjellet i Vestnes. Det trommet liflig på taket av campinghytta på Lesjaskog, værmeldingen truet med snø på de høyeste toppene og ellers jevnt drittvær så jeg droppet Høgbøra og tok turen direkte til Vestnes. Bratt sti opp fra Øvstedalen, deretter greit videre oppover et stykke. Stien fulgte ikke eggen videre opp og plutselig stod jeg ved et lite vann i tåka. Jeg fortsatte oppover så langt det gikk i tåke og regnvær og til slutt nådde jeg varden. Muligens er en knaus litt bortenfor varden noe høyere, jeg tok turen forbi varden og bort til denne for sikkerhets skyld. Ned igjen fikk jeg det for meg at jeg skulle følge ryggen hele veien ned. Det var intet strategisk valg. Først ned bratt steinur, så flatet det litt ut og jeg kom ut på en egg som bare ble smalere og smalere(se bilde i Petters rapport). Men man gir seg da ikke og jeg balanserte bortover eggen. Å komme forbi fortoppen var en noe nervepirrende opplevelse der jeg gikk alene i tåke og regn og med glatte steiner og svaberg. Endelig forbi toppen skulle terrenget flate ut i følge kartet, men her var det kampesteinrøys med dype huller imellom og det gikk utrolig seint å komme frem. Til slutt fant jeg igjen den rødprikkete stien i tåka og kom med ned til bilen, våt og sliten. Godt å komme til Ulsteinvik og ta inn på hotell etter en slik uværstur.