Notodden
Telemark
Blefjelltur
(Skrevet av mob 18.07.2007)

Tur foretatt: Juli 2007.

For å få litt opptrening av et vrangt kne før tur til Rondane, fant jeg ut at et par kommunetopper på Blefjell kunne passe ypperlig.

Så tok med en kamerat i bilen og kjørte forbi Kongsberg og siktet oss inn på Blefjell. Etterhvert var det skiltet bomvei opp til Blefjell. Vi parkerte på Nordstul og tok bena fatt.

Her var det merket T-sti mot Sigridsbu og i praksis Blefjelltoppen som er høyest på Blefjell. Men hvem bryr seg om den når nabohøydene kommunetopper.

Vi tok av opp mot Tverrgrønut et godt stykke før Blefjelltoppen. Det var lett å komme opp på høyden og fint å følge høydedraget opp på Tverrgrønut. Knallfin utsikt mot Gaustatoppen i strålende sommervær.

Derfra gikk vi ned på T-stien mot Eriksbu. Vi gikk et par-tre kilometer tenker jeg før vi så Flesbekkble ved et vann til høyre for oss. Vi siktet oss inn på vannet og gikk i lett terreng til topps. Vi sto der 3 timer etter at vi startet fra bilen.

Så skulle vi selvfølgelig være lure å gå korteste vei tilbake til Nordstul. Gå alltid samme vei ned som opp er mitt egentlige motto, men glemmes stadig... Pga mye vann i elvene kom vi litt for langt ned mot dalen, samtidig som vi ikke hadde kart over hele området. Dermed trodde vi det gikk sti et dalføre, men det var feil dal. Så opp igjen et stykke i åssiden måtte vi, men kom til slutt rett på Nordstul. Men en hjemvei på 3,5 time tilsier at vi bommet litt.

En fin tur på Blefjell var det allikevel ble vi enige om. Fint område med fin utsikt. Dette ville vært en ypperlig skitur også.