Sel
Oppland
KOMMUNETOTUSENMETERSTOPP NUMMER FIRE
(Skrevet av TERJE-S 08.07.2007)

Tur foretatt: Juli 2007.

Jeg valgte et noe uvanlig startsted for denne turen. Jeg parkerte på Rondaneparkeringen ved Straumbu ved Atnsjøen. Årsaken til at jeg startet her var at jeg planla tur til Gravskardhøgda neste dag. På denne måten ble det mindre bilkjøring. Ca. 200 meter nord for parkeringa går det bru over Atna. Først gikk jeg den T-merkede stien til Bjørnhollia. Her stoppet jeg og kjøpte ei nydelig nybakt krydderkake og et glass melk før jeg startet turen opp Illmanndalen. Jeg gikk helt til fremre Illmanntjønna . Her tok jeg en snarvei rett nord og kom inn på stien som går fra Rondvassbu til Rondslottet og Storronden. Det var mange småtopper før jeg sto ved toppvarden. Jeg møtte mange dansker på denne turen i Rondane, og på toppen traff jeg to svensker fra Dalarne. I området ved toppvarden var det et skikkelig stort STUP. Jeg tror ikke det er så trivelig her i tåke. På tur tilbake tok jeg en snarvei rundt stupkanten. (Det var sol og lettskyet var med meget god sikt.) Jeg gikk ca. to kilometer bortover Rondvasshøgdi før jeg fant en noe bratt dal ned mot Illmanndalen igjen. Her oppe var det mye løs stein, men heldigvis var det flere hundre meter med snø nederst i dalen, så jeg brukte skoene delvis som ski, så det gikk ganske fort nedover. Sola hadde smeltet snøen noen cm. så det var ikke for hardt å rutsje ned. Da jeg kom tilbake til Bjørnhollia var jeg for sein til første middagsbordsetning og for tidlig for andre, men da de hørte at jeg skulle tilbake til Straumbu fikk jeg servert en nydelig treretters middag med Brokkollisuppe med egg som forrett, kokt laks med tilbehør til middag og en nydelig karamellpudding som var pyntet med en velsmakende urteplante til dessert. På tur tilbake til Strambu fulgte jeg veien mot Gammelgarden. For to år siden var det en sti som gikk fra denne veien og rett ned til Straumbu, men dessverre var skiltingen på denne steien fjernet, så jeg måtte gå helt til Gammelgarden og videre tre kilometer før jeg kom til bilen. Atnsjøen ligger på 701 moh. så jeg hadde tilbakelagt 1437 høydemeter på denne turen. Primærfaktoren på Storronden er 390 meter.