Rømskog
Østfold
Svenskehandel
(Skrevet av mob 01.11.2004)

Tur foretatt: September 2004.

Norges laveste fylkestopp Slavasshøgda ble begått en gråværssøndag. Kan vel ikke skryte av strålende utsikt denne gang, granskog i alle retninger.

Til tross for den lave høyden på "toppen" anså jeg Østfold for en av de vanskeligste. Den største utfordringen er å finne det høyeste punktet. Det er jo ingen som går dit, så det var ingen stier. Kompisen min som var hyret inn fordi han hadde GPS, kjøpte Battery (til å drikke) i stedet for batteri til GPS'en på bensinstasjonen, så koordinatene måtte vi greie oss uten etter 10 minutters gange. Men med kart fra visveg.no og orienteringssans så fant vi jaggu varden i skauen ganske greit allikevel.

Slavasshøgda ligger 5 km fra svenskegrensen i Rømskog kommune. Så vi rakk jammen en svenskehandel etter fylkestoppen, så noe fornuftig fikk jeg da gjort denne søndagen. Så dessverre ingen ulv heller, bare en rekke ulvehatsytringer på diverse veiskilt.

Regner med at flere må opp her, så kan forklare veien. Anbefaler ingen andre enn spesielt interesserte å ta turen dit!

For å komme til Slavasshøgda kjørte jeg fra Oslo mot Lillestrøm, Fetsund, Bjørkelangen og Rømskog. Noen km forbi Rømskog kommer du til et skilt til Töcksfors. Du svinger ikke av der heller, men fortsetter 3 km til. Da svinger du av på en bomvei til høyre. Pass på at du svinger av på rett bomvei. Det var nemlig 2 bomveier til høyre før den rette. Her parkerer du bilen og starter til fots. Du passerer et vann etter ca en km, så passerer du en rød hytte og et kryss etter ca 2 km, men bare fortsetter. Etter ytterligere nærmere en km til langs samme skogsvei, så kommer du til en lang slak slette som går litt slakt oppover. Ved en myr på venstre hånd ca. 100-200 meter før veien heller nedover igjen går dere rett til skogs - til høyre. Heretter gjelder det bare å lese terrenget. Det er ca 1 km å gå i skogen til du ser varden. Du må opp på 2 åshøyder før du skjønner at du nærmer deg det høyeste punktet. Smakte som vanlig med fylkestoppkonjakken!

Går dere rett på bruker dere ca 2 timer fra bomveien opp og ned igjen. Det er ca 1,5 time å kjøre fra Oslo til Rømskog.