Tinn
Telemark
Kveldstur til Gaustatoppen
(Skrevet av mob 01.11.2004)

Tur foretatt: August 2004.

På hjemveien fra opplæring i MD-Flyktning for Gjerstad/Risør fant jeg ut at jeg bare måtte slenge innom Gaustatoppen. Så reiste fra Risør ca. kl. 16 og kl. 20 parkerte Øyvind og jeg på parkeringsplassen på Stavsro på 1200 m. Denne ligger, ikke så langt unna Gaustablikk høyfjellshotell, på veien mellom Rjukan og Tuddal.

Stavsro er en stor parkeringsplass hvor flere bobiler sto og du kunne jammen kjøpe noen forfriskninger i kiosken der også. Skiftet i bilen og fulgte så stien opp til Gaustatoppen. Stien er T-merket hele veien. Fin sti opp til Gaustatoppen Turisthytte (1850m som ligger nesten oppe på toppen). Vi brukte bare 1 time og 20 minuter opp dit. De fleste bruker vel 2 timer opp på en rolig søndagstur tenker jeg.

Var strålende kveldssol og vindstille på veien opp og vi måtte selvfølgelig opp på det høyeste punktet en slik kveld. Så etter en liten rast la vi i vei videre fra hytta forbi den store masten og gikk på eggen ca. 20 minutter bort til toppen. Her var det litt toppfølelse og man måtte faktisk bruke alle 4 av og til for å komme over og rundt noen av kampesteinene på veien bort. Klokka 22 sto vi og så solnedgangen fra toppen. Utsikt så langt øyet kan rekke i alle retninger. Gaustatoppen har ingen konkurrenter høydemessig så her har man antakelig Norges videste utsikt.

Etter å ha nytt utsikten gikk vi tilbake til turisthytta. Her var det et ungt par fra Skien som skulle være verter på hytta fra 20. juni til september. Ikke akkurat mitt drømmested å være en hel sommer ettersom det er svært få andre steder å gå til. Men de var ved godt mot nå ihvertfall og etter en kald Solo rigget vi oss til på den ene sovesalen. Vi var de eneste gjestene så vi hadde fritt valg blant de 9 sengene som var der.

Morgenen etter var det en meget god frokost med en uvanlig god utsikt til lørdagsfrokost å være. Vanligvis sitter jeg på St.Hanshaugen og tipper og ser på kvinnene som passerer utenfor bakeriet på lørdager. Ikke så verst det heller, men absolutt mer fredfylt på Gaustatoppen. Vi så enkelte regnskyer drive forbi i det fjerne og tuslet ned på en times tid. På vei ned møtte vi en drøss med dagsturister i alle fasonger som var imponert over at vi allerede hadde vært oppe på toppen så tidlig på morgenen... Lørdag kl. 14 var jeg tilbake hos Kathrine i Oslo. Brukte ca 2,5 timer hjem til Oslo.

Ikke verst å få med seg både båttur på Lyngør med torskefiske, grilling, solbading, frokost på bryggekanten og frokost på Gaustatoppen på en arbeidsreise. Av og til er det helt ålreit...