Etne
Hordaland
Toppturer på Folgefonna 7. juni 2007
(Skrevet av snilen 11.06.2007)

Tur foretatt: Juni 2007.

Siden dette er Vestlandet startet jeg som Ingerid Espelid – med å juksa litt. Jeg gikk opp fra Odda til turisthytta Holmaskjær 1576 moh dagen før. Skiene var surret på sekken opp til 2. hvilebua på ca. 1100 moh. Frem til 1.hvilebua var det fotturføre, derfra til 2. hvilebua var det verken eller, men jeg kom meg da opp, og siste stykket opp til Holmaskjær var det ski som gjaldt. Juninatt på Holmaskjær – det høres kanskje ut som en skjærgårdshistorie – men her var hvitt overalt rundt.

Om morgenen startet jeg med å rusle opp på høyeste kulen(1662 moh) som er høyeste punkt i Kvinnherad og videre sydover til en kul til(1628 moh) som er høyest i Etne. Denne kulen var utrolig flat, opptil en kilometer mellom 20-meterslotene. 20 km tur/retur på ski + nedkjøring mot Odda så langt det gikk på ski, deretter skibæring ned bakken til Odda. Litt mør etter disse strabaser gikk turen med bil rundt til Jondal og opp til skisenteret som akkurat hadde stengt for dagen da jeg kom. Med litt banos under skiene kom jeg da likevel opp på nordre breen(1643 moh) som er høyest i Jondal. Disse brekulene er egentlig lite spennede topper. Når man nærmer seg dem blir det flatere og flatere og man vet ikke helt når man er på toppen. GPS har jeg ikke, men når jeg kunne se fjelltopper i tilnærmet alle retninger konkluderte jeg med at jeg var på toppen. Å komme ned til Jondal klokken 18.05 var intet sjakktrekk. All butikker var stengt, ikke et skarve gatekjøkken var åpent, og ferga hadde akkurat gått. Etter en times venting kom jeg meg bort fra dette stedet som tydeligvis ikke hadde noe å tilby etter at barneTV hadde startet. Jeg avsluttet dagen med en topptur på Tysnesssåta, men det er en fjærestein på under 800 moh som ikke er høy nok til å nevnes her. Deretter bilkjøring til Reimegrend ovenfor Voss til langt på natt. Jeg sovnet raskt etter denne dagen. Totalt minst 35 km på ski, en mils vei til fots denne dagen og en masse høydemeter. Det merkes at den daglige mosjonen i det siste stort sett har vært å spasere 10 km daglig i flatt lende i en by i Kina. Høydemetere i trappa blir liksom ikke det samme.