Østre Toten
Oppland
Sørgelig "topp"
(Skrevet av geirh 20.05.2007)

Tur foretatt: Mai 2007.

Sammen med en bekjent fra Toten fant vi frem til denne unnselige høyden bakveien, etter først å ha vært på Tjuvåskampen, som totningene regner som perlen. Forståelig nok, for den er flott - mens Torseterkampen er en knaus uten utsikt. Ikke rart de ikke vil være bekjent av sin høyeste "topp" og engang ikke har noe tegn der oppe, på hvor man befinner seg...

Vi tok av mot Oksbakken fra Lensbygda og parkerte langs en blindvei opp fra Oksbakken. Kom raskt på sti retning Tjuvåskampen, svært lett å finne, og skiltet "Tjuvåsen". Anbefales ! Her er panoramatavle av nyere dato, man ser alt av interesse både fjernt og nært i nesten 360 grader. Vi hadde sol og vind denne maisøndagen, men ikke så klart at vi fikk sett så langt som til Jotunheimen.
Vi fortsatte stien over ryggen retning sydvest og etter 15 min. skar vi ut av stien mot sydøst mellom Abbortjern og Søndre Tjuvåstjern. Ute av krattet kom vi inn på skiløype retning Rausteinhytta, som ligger ved Torsæterkampen. "Kampen" er herfra en knaus 75 m fra hytta, med 20 m høydeforskjell til terrenget forøvrig. Uten masten hadde ingen lagt merke til den en gang. Ingen utsikt altså, men 5 min. ned mot Torsætra får man den, rett ovenfor hjemmefronthytta som vi stakk raskt innom. Etter en rast tilbake på Rausteinhytta tok vi stien som går rakt tilbake mot Oksbakken. Dårlig skilting i to stideler ( ta til venstre i begge ), men denne er å foretrekke da løypa vi kom fra Tjuvåsen er svært myrlendt.
4 timers rundtur med ganske rask gange inkl. 30 min. stopp.