Skjåk
Oppland
Slitne på toppen...
(Skrevet av erling 26.03.2007)

Tur foretatt: Mars 2007. Andre på toppen: mob

Morten og jeg kom peisende opp fra Ringebu og fant fram til Strind Gard, hvor vi hadde bestilt rom for seks personer. Utpå fredagskvelden dukka resten av følget opp.
På lørdagsmorran kjørte vi videre oppover Bøverdalen forbi avkjøringa til Juvasshytta helt til et skilt som viste "Kvandalsvoll" opp til høyre. Deretter kjørte vi så lang veien gikk og fortsatte ca 2 km inn dalen på det som sommerstid sikkert er utmerket grusvei. På kartet heter det vel "Netoseter" der vi skar rett opp Netoseterfjellet. Ca 750 moh der bilene ble parkert. Avmarsj kl 0920.
Det er jo temmelig bratt opp til toppen av Netoseterfjellet på 1985 m. Lette ski og gode feller er sterkt å anbefale!
Herfra og vestover går det ganske flatt innover helt til "Heimaste Hestbreen", som vi valgte å krysse rett mot Store Hestbrepigg. Turfølget inkluderte brekompetanse som var trygg på navigasjonen. Ville nok ikke gjort dette aleine og i stedet valgt å følge kanten i sør?
Den siste kneika opp til toppen er bratt. Igjen er gode feller viktig. Men plutselig er toppunktet der, market med en grei varde.
Vi hadde tåke, snø og ca 8 sekundmeter vind mesteparten av turen opp. Dette stilte krav til navigasjonen.
Vi hadde fått med oss at det var mulig å følge eggen sørøstover for å komme til neste topp (2031moh). Dette gjorde vi, men plutselig tok eggen slutt og alle seks sto på en skarp og glatt kant, som kun ville ført til et kort, men luftig svev mot breen nedafor - vi hadde ikke fulgt riktig egg i tåka! Tåka lette omtrent samtidig noe og vi la merke til at vi skulle svingt til venstre ca 50 m tidligere...
Vi klarte å kare oss tilbake og valgte rett ved neste forsøk. Kom oss opp på 2031 også, men derfra og videre langs eggen mente vi det ikke var tilrådelig under de forhold vi hadde.
Vi tok raskeste veien ned mot breen igjen og fulgte samme trase tilbake. Omtrent midt på breen letta all tåke og resten av turen foregikk i strålende sol. Utsikten fra toppunktet på Netoseterfjellet var fantastisk: Alt som er av topper fra Glittertind og Galdhøpiggen til Storen i vest kunne sees i strålende sol.
Ned igjen til Netoseter ville mange utbyggingskåte investorer finne en kandidat til Norges fineste nedfarter. Du blir temmelig mo i låra av å kjøre ned her. Vår tur ble avslutta med frisk skøyting ned til bilen. Vi var vel framme ved Kvandalsvoll kl 1950.
Turen tar altså ca 10 timer, dersom du bare går rett til topps og ned igjen. Tempoet vår må sies å ha vært moderat.
Strind Gard var et godt utgangspunkt, som kosta oss kr 100,- pr person pr natt + evt vask. Bonden treffes på telefon 61 21 12 37.
Både Morten og jeg feiga litt ut dagen etter - Vi stakk opp til Høvringen, hvor vi satt i solveggen sammen med alle pensjonistene og dytta påskemarsipan... Mente vi fortjente det etter lørdagens strabaser.