Dovre
Oppland
Topptur med guttungen
(Skrevet av snilen 31.10.2004)

Tur foretatt: Juli 2000.

4 topper på 4 dager. Guttungen på 10 ville gå på noen topper, men vi startet pent med Besseggen som jeg ikke akkurat lengtet tilbake til. Turen gikk greit og vi fortsatte til Strynefjellet der vi slo leir. Dagen etter gikk vi opp til Skålatårnet i et fantastisk vær, satt ute i hytteveggen og spilte kort til 23.00, i kortbukse og t-skjorte. Den turen glemmer vi aldri. Neste dag gikk vi ned, og turen gikk til Stranda og innover en setervei i retning Patchellbua der vi slo oss til. Slogen ble besteget, også i maksvær, litt skummelt med en gutt som godt kunne ha bittelittegranne høydeskrekk. Det gikk nå bra, og etter å ha kjørt en tur til Snøheim sto Snøhetta for tur.Greit å gå der også, bortsett fra et par bre-elver som hadde lagt kraftig på seg i det varme været. Da vi var oppe på toppen hørte vi det romlet av steinras og lignende nede i gryta ved breen. Stortoppen på Snøhetta er jo også kurant på ski, har vært der for mange år siden i friskt vær.