Sør-Fron
Oppland
Basecamp Bjørnholia
(Skrevet av Annar 11.07.2015)

Tur foretatt: Juli 2015.

Kjørte RV27 nordover til "Viewpoint" Straumbu og parkerte her. Etter siste døgns voldsomme regnvær kombinert med snøsmelting hadde Atna gått langt over sine bredder. Starten på turen til Bjørnholia ble derfor en våt opplevelse. Stien sto nemlig en halv meter under vann. Når vi kom oss gjennom flommen ble det en fin tur opp til Bjørnholia. Vel seks kilometer og knappe to timers rolig gange opp dit. På denne flotte DNT hytta hadde vi valgt å tilbringe to netter. Dag to var det klart for topptur og Blåkollen var målet. Været var ikke det beste. Tåka hang nedover fjellsidene, men det regnet heldigvis ikke lenger. Gikk Eldåbua - stien innover Steindalen til stien nådde toppunktet på 1200 moh. Her tok vi av stien og gikk rett opp lia mot Blåkollen. Fint å gå oppover her i mose og lav lyng. På 1400 moh gikk vi inn i tåka. Herfra ble det også stein og en del blokkmark. Måtte også forsere noen snøfonner oppe i tåkeheimen. Oppe på toppen var det kaldt, surt og tåkete. Etter litt mat ruslet vi derfor nedover igjen. Vi gikk nå rett mot Bjørnholia. Når vi kom ut av Steinura var det en ren nytelse å rusle nedover lia i mosen og lyngen tilbake til Bjørnholia. Turen ble 11.8 km lang og 760 meter stigning. Dag tre gikk vi ned igjen til Straumbu. Nina var med på turen.