Loppa
Finnmark
Øksfjordjøkelen
(Skrevet av Jan 19.09.2012)

Tur foretatt: August 2012. Andre på toppen: Vivian s

Startet tidlig fra Alta Strand Camping, sammen med Vivian s. Møtte opp kl. 09.00 ved Saltnes,
der vi møtte gruppa som vi var så heldige å få bli med på kort varsel. Det var Alta Kraftlag
som skulle gå på breen, og vi var heldige som fikk være med de. De skulle gå i brefallet,
mens vi skulle prøve å komme oss så høyt som mulig på Øksfjordjøkelen. Guiden vår var
Tore Karlstrøm fra Bre og Vandring. Vi startet med båttur på Jøkelfjorden, og helt inn til
brefronten der. Startet ca. 10.00 og gå opp den bratte stien der. Etter ca. 400 høydem.
flater det litt ut, før det blir enda litt brattere de neste 400 høydem. med relativ løs grus
og stein. Skilte lag med de andre ved brefronten og Vivian, Daniel og jeg gikk videre sammen
med Tore etter at vi hadde tatt på oss stegjern og tau. Når vi rundet over bretoppen, så så
vi Høgste breakulen 1-2 kilometer lenger fremme. Men litt til venstre (vestover) for Høgste
breakulen var det kommet opp av breen et nytt fast fjell (steinhaug) Steinhaugen hadde guiden
vår ikke vært på, bare hørt om at noen ca. 2-3 år tidligere hadde funnet. Så vi gikk rett mot
den. Gps en til guiden viste 1181 m på toppen av steinhaugen. Etter noen bilder og litt niste
gikk vi mot topp punktet av breen. Etter ytterligere noen bilder, så gikk vi samme vei ned igjen.
De andre som hadde gått i brefallet, ventet på oss med rib båten. Tilbake ved kaia på Saltnes