Engerdal
Hedmark
Guttetur fra Svukuriset
(Skrevet av mob 04.09.2011)

Tur foretatt: September 2011.

Jeg fikk selskap av 3 mann for å delta på feiringen av min siste kommunetopp i Hedmark fylke. Ingar og jeg tyvstartet med å reise opp dagen før og tok da Elgspiggen og Sålekinna.

Møtte så Erlend og Øyvind på Elgå og gikk en finfin T-sti inn til knallfine Svukuriset. Tok drøye 2 timer inn. Gåturen til Svukuriset anbefales da det var en flott og spesiell natur å gå i. På Svukuriset fikk vi ypperlig forpleining og møtte en haug hyggelige fjellvandrere som vi nøt en fin vinkveld med.

Morgenen etter startet vi ved 10-tida og gikk T-stien rett østover mot Valdalen. Et stykke etter at vi hadde passert vannene satte vi oss ned for å ta matpakka i ly for den sterke vinden. Vi oppdaget da at vi hadde gått lengre enn planlagt, men fant ei fin og passelig bratt grassbakke opp på ryggen som ført opp mot Elgåhogna.

Vel oppe på ryggen var vi høyt oppe i skyene. Vinden ble sterkere, det begynte å regne og vi merket godt at høsten var på gang gitt. Så på med fleece, luer og votter. Vi gikk oppover ryggen og trodde vi hadde kontroll selv om både GPS'en og kompasset indikerte at vi gikk i feil retning der oppe. Når vi sto ute mot et stup innså vi at muligens var vår intuisjon feil. Så motvillig måtte vi følge GPS'en og kompassets retning... Da ble alt så meget lettere. Så etter 4 timer sto vi hustrige på toppen og tok et lagbilde.

Ved hjelp av GPS og nøye kartlesning tok vi korteste vei ned i dalen mot vatnet. Her var det ypperlig og lett terreng - helt til vi kom ned mot dalen rett før Svukuriset. Her var det svært mye stor stein og noen og enhver ble møkk lei av å slite seg mellom steinene ved elva og kloret seg med hjelp av diverse buskas over til Svukurisets side.

Vel framme på hytta etter en god dusj oppdaget vi at sistemann var blitt borte 500 meter før mål! Så da var det på med regntøy igjen og heldigvis fant vi mannen i god behold gitt på rett side av elva.

Maten og vinen smakte deretter helt fantastisk. Vi var ute i 8 timer og ruslet. Bortsett fra tåke, regn og leiteaksjon var vi enige om at turen var helt strålende. Tok båten tilbake til Elgå morgenen etter.