Nordre Land
Oppland
Telttur på Synnfjell
(Skrevet av Marcus 28.05.2006)

Tur foretatt: Juli 2005.

I slutten av juni dro jeg på biltur blant annet forbi Lenningen. Dette området tiltalte meg så mye at jeg tok turen til Spåtind fire dager etterpå, men denne gangen fra motsatt kant. Det syntes morsomt å starte fra Torpakanten, ettersom man da starter fra de lave østlandsskogene og kommer rett opp på dette frittliggende fjellpartiet.

I Torpa hadde jeg handlet inn noe mat før jeg fortsatte til Hugulia. Jeg parkerte bilen der. Ruta opp mot Synnfjell gikk forbi et lite tjern og noen hytteområder, før løvskogen tok slutt og jeg kom opp på ei nydelig, grønn fjellvidde. Her var det flott å se utover lavlandet. Stien passerte en bekk, og så ble det noe brattere opp mot Høgkampvatnet. Jeg gikk litt videre og slo opp teltet ved neste vann, som lå et stykke vekk fra stien. På dette tidspunktet var det ikke lange biten igjen til Spåtind, men det kunne være morsomt å spare toppen til morgendagen tenkte jeg. Turen skulle nytes i lange drag!

Neste dag viste seg heldigvis å bli like fin som den forrige. Jeg ble riktignok ikke førstemann på toppen denne dagen, men pytt. Hvis jeg skulle nevne alt man kunne se derfra ville rapporten blitt dobbelt så lang, så jeg dropper det. Men spesielt Heidalsmuen virket usedvanlig ruvende. Også Store Sølnkletten tok seg flott ut.

Jeg valgte en annen veg ned igjen, mot Fjellsætri. Derfra ble det noen kilometer med grusveg tilbake til bilen, men variasjonen var verdt det.