Solund
Sogn og Fjordane
En morsom topp ytterst i Sognefjorden
(Skrevet av mob 03.05.2011)

Tur foretatt: Mai 2011.

Når jeg først var ute på Hyllestad, så jeg jo at nå hadde jeg min livs sjanse til å gjøre unna Solunds Krakhella i samme slengen. Men Solund er absolutt verdt mer enn de 3 timene de fleste av vikingene benytter på øya!

Jeg måtte ihvertfall overnatte ute på Solund Gjestegaard i et kremrom på Hardbakke. Rakk dessverre ikke å se så mye av øya selv, men nok av små idyller og viker som burde unnes et helgebesøk.

Anyway våknet jeg grytidlig og tuslet meg en tur før jeg kunne kjøpe medbrakt frokost og lunsj på spar-butikken klokka 9. Ikke mye å handle nær Krakhella eller på ferga, så greit å forberede seg.

Tok spar-frokosten, mens jeg satt og så opp på at morgentåka heldigvis letta fra den "ubestigelige" Krakhellanipa. Parkerte ved skiltet til Krakhellanipa som de andre her og fulgte den dårlig merkede rødmerka stien innover mot Krakhella. Hadde gjort dårlig research når jeg kjapt leste tidligere rapporter, så husket ikke hva jeg skulle gjøre når jeg kom til varden med kryss på. Jeg tok dessverre den rødmerkede stien til venstre, men den gikk jo bare nedenfor nipa, mens jeg ville opp!

Det rette er altså å gå rett fram i krysset og ikke følge noen rødmerket sti lenger! Følg kun vardene rett opp høyresiden som går opp gress-sletten og går opp på enden av ryggen. Derfra er det piece of cake. Bare å følge vardene helt borterst til ferge-enden av Krakhellenipa. En gyllen regel er at kommunetoppen alltid ligger lengst mulig unna når man kommer opp på et platå!

Formidabel utsikt inn til breer og flust av øyer i havgapet, men hadde ikke tid til å sitte lenge på toppen for å nyte utsikten i det strålende været (snødde visst på østlandet :-)). Hadde soset bort så mye tid på den idiotiske merkingen at jeg måtte løpe ned igjen for å rekke ferga. Klarte det med 10 minutters margin. Brukte 3,5 time på turen inkl megabommen.