Forsand
Rogaland
Krem-høst-tur
(Skrevet av mob 27.09.2010)

Tur foretatt: September 2010. Andre på toppen: Anneli

Etter en tåkedag på Gjesdals Strålaus våknet vi til godvær hos verdens hyggeligste vertskap på Hauane Bed & Breakfast. Det er en nyoppusset gård som står der i all sin gamle prakt innerst i Lysefjorden. Damene i følget var helt svimeslåtte av alle flotte detaljer og mystiske gamle gjenstander som ikke deres mødre hadde brakt kunnskapen videre på. Vi tilbrakte også kvelden i forveien i eldhuset med hyggelige samtaler foran peisen med andre gjester på garden.

Verten kjørte i forkant opp og låste opp bommen slik at vi kunne kjøre opp den avstengte bomvegen til Tangastølen (Tængæstølen på lokalt forresten...). Ingen budeier i tanga der i dag, men høstfargene var på plass i full mundur. Det har vært beskrevet flere ulike veier opp til Lysekammen, men den beste ruta er tur/retur Tangastølen. Vi gikk opp til stølen og fortsatte så opp skaret omtrent rett bak Tangastølen. Her var det overraskende lett å komme seg opp mellom trær og bregner. Selve skaret og elvekryssingen nesten øverst foregikk også uten problem av noe slag.

Vel oppe på skaret åpnet det seg opp en fin dal, men med et bratt elveløp rett forut. For å unngå klatring opp elva og rafting ned gikk vi heller opp gress-slettene til venstre over høyden. Da kommer du inn i nok en fin dal med noen småvann. Kryss elva før vannet og gå inn til enden av dalen og følg på høyre side opp langs bekken/elva på venstre side av nok et fjell ved navn Strålaus! Her går det sauetråkk også. Vel oppe på denne høyden igjen ser du Lysekammen i det fjerne.

Det er bare å sikte rett på Lysekammen og du unngår elegant problemer med elver og småvann i dalen. Her blir det bare lettere og lettere å gå ettersom svaene flater mer ut mot toppen. Vel oppe så vi bl.a. Jostedalsbreen lyse opp i det fjerne. Lysefjorden kunne også sees fra toppen.

Vi hadde strålende sol, lett terreng og koste oss skikkelig på denne toppen. Var en haug med illsinte lemen rundt oss og en veldig nysjerrig mår som nok ønsker seg en Disney-rolle i "Istid 4" eller noe.

Vi gikk i rolig tempo opp og ned her på 6 timer. Strålende utsikt, fint landskap og knallfine høstfarger!

Vel nede bestemte vi oss for en natt til på Hauane, 2-3 burgere hver på campingen (eneste alternativ for mat på denne tida av året) og medbrakt vin i stua. Dagen etter ble det en fantastisk tur til Kjerag hvor bolten ble tråkket på av hele banden og en bunke andre turister. Denne attraksjonen bør iherdige wwv-ere absolutt unne seg som bonus!