Røyken
Buskerud
Hyggen over fri parkering
(Skrevet av geirh 01.09.2010)

Tur foretatt: September 2010.

August regnet bort men nå innbyr endelig været til toppturer igjen.
For å unngå potensielt krakilske bønder fra den mest vanlige siden tok jeg sjansen på å kjøre opp den private veien fra fjordsiden syd for Hyggen. Men bare for å kjøre rett i løvens hule hos bonden på Dammen. Den eldre karen skjønner jo raskt at jeg er fra turforeningen eller noe, utstyrt med kart, GPS og diverse som jeg var, så jeg får til nøds lov å parkere.
Utenfor porten hans starter en fin sti oppover, merket Herstadhei. Litt gjørmete til vi er oppe i fin skogsbilvei som kommer fra Røyken. 5 minutter senere til høyre kjerrevei, fremdeles retning Herstadhei. Nydelig tegnede småskilt "Sopplia" og "Revefaret", men når det tar av til Herstadhei på sti til høyre holder vi fremdeles kjerreveien og ender opp i en myr med skilt "Gaupefaret". Her skjærer vi ut til venstre for myra, og kommer inn på et lite tråkk langs med den. Forbi myra viser kartet at vi må svinge opp 90 grader, og noen kuperte og kronglete minutter etter er vi ved toppen og ser den omtalte hytta borti skogen. Mer interessant er imidlertid de fem-seks kampesteinene vårherre har lagt igjen i en ring akkurat her, morsom bålplass.
Man ser fort at man er på høydedraget for høyeste punkt, og finner trigpunkt og bolter 50 meter nordvest herfra. Flott utsikt sydvestlig mot Drammen og Lier langs denne lille ryggen der man aner en liten sti og.