Dovre
Oppland
Snøhetta 14.juni 1997
(Skrevet av RF 28.08.2010)

Tur foretatt: Juni 1997.

Vi parkerte ved Kongsvold, gikk over veien og på en tydelig sti oppover. Etter den første bakken kom vi til en stor slette hvor det var lett og fint å gå.
Så et par Moskuser oppe i lia da vi passerte en hytta/seter.

Etter hvert ble det mer og mer råtten snø, og da vi nærmet oss Reinheim krydde det av bekker som rant ned fra fjellsiden,delvis under snøen. Brukte lang tid på å komme oss forbi disse og inn i hytta.
Kom så inn og fikk på varmen. Var alene i hytta, men kort tid etter oss kom et nederlandsk par. Vi var de eneste som overnattet her.

Neste morgen var det brukbart vær, så vi gkk opp på snøen bak hytta. Var behagelig å gå på snøen opp denne bakken. Kom så til sletta der det var snøfritt. Begynte på bakken opp mot toppen. Mye råtten snø. Vi prøvde å gå så forsiktig som mulig, men langs steinene gikk vi stadig gjennom til livet. Sånn fortsatte det til toppen.
Slitne da vi kom opp. Skyene hadde stor hastighet - et øyeblikk så vi ingen ting og i neste var det helt klart. Militært anlegg her oppe.
Gikk så samme vei ned til Reinheim, der vi overnattet til neste dag da vi kjørte hjem.