Nasjonstopper

De Forente Arabiske Emirater
Asia
Everest 2009
(Skrevet av Petter 05.04.2009)

Tur foretatt: April 2009.

Første etappe på turen til Everest 2009 ble gjennomført uten det minste problem og klokken 07.00 om morgenen 2.april landet jeg og Stein i Abu Dhabi. Johnny reiste en dag senere fra Norge, men ville lande samtidig med oss i Kathmandu.

Andre etappe gikk fra Abu Dhabi til Jebel Bil Ays som er det høyeste fjellet i De Forente Arabiske Emirater. Reisebyrået hadde lagt inn 36 timers pause i Abu Dhabi. Stein bukket rom gjennom gode kontakter på verdens mest luksuriøse hotell, The Emirate Pallas, men det falt ikke i smak hos meg. Jeg ville heller tilbringe ventetiden med å bestige Emiratenes høyeste fjell.

Fjellet ligger helt nord i landet, på grensen til Oman og i flg. vår gps – 1.892 meter høyt. Selve toppen av Bil Ays er ca 30 meter høyere og ligger et par spydkast fra grensen, inne i Oman. Her er link som beskriver hvordan man finner frem til nasjonstoppen i Emiratene: http://adalpine.wordpress.com/about/abu-dhabi-alpine-club-members-trips/how-to-reach-the-uae-highpoint/

Klokken 08.00 satt vi i en 4 hjulstrekker på vei gjennom ørkenen mot Jebel Bil Ays. Første lærdom, spør aldri en araber om veien, han har ingen skjønner ikke kart. Etter å ha rotet oss gjennom ørkenen og noen ville fjell med ”Grand Canyon” preg, var klokken blitt 15.00. Veien, som fortiden var under ombygging og stengt, ble etter hvert så bratt at vi måtte stoppe. Hjul ble skiftet ut med sko og sekk.

Vi startet på 800 moh og hadde 1100 høydemeter foran oss. Etter et par kilometer på anleggsveien, fortsatte vi på en utydelig sti. Likevel hadde vi bedre kontroll på orienteringen enn då vi kjørte bil. Etter hvert som vi vant høyde ble stien bedre og bedre og de siste 1000 meterne mot toppen gikk vi på støpt vei og vi passerte en liten flystripe med helikopterlandingsplass og flere parkerte biler. Her oppe ligger emirens sommerpalass.

Toppen ligger på grensen til Oman og vi avla sultanens rike et høyst uoffisielt besøk. I vest var solen unektelig på vei ned, og det var langt tilbake til bilen og mørket kommer raskt i ørken fjellene. Vi hadde flaks.Månen skinte og hjalp oss gjennom steinura og bratte skrenter mot bilen. En steinblokk løsnet over Stein. Han klarte å hoppe unna, men måtte betale med et fall og to skamslåtte bein. Lykkelig over å se bilen ved 21 tiden var det bare å kjøre 350 km tilbake til Abu Dhabi. Denne gangen i mørket, dog tilbake er alltid lettere og klokken 02.00 fant vi et hotell rom, slitne og forslåtte, men lykkelige. Jeg hadde fått min 73. nasjonstopp og Stein sin 3.