Nasjonstopper
Seven Summits

Marokko
Afrika
Med ski og Saga solreiser til Agadir...
(Skrevet av NilsOS 17.08.2008)

Tur foretatt: Februar 1990.

Det var ikke uten undring insjekkingskøen på Gardermoen snudde seg da det kom tre stk med ski og skulle sjekke inn. "Dette går til Agadir .. der borte er flyet til alpene...." Men vi sto på vårt og hevdet at det var skiføre i Afrika også. Store overbærende smil... Etter noen timer på flyet kommer kapteinen på høytaleren med beskjed om at nede til venstre kan dere se Atlasfjellene og som dere ser er det snø i Afrika også. Charter med uspesifisert hotell. Det er vel lenge siden et hotellrom er brukt så lite. Dagen etter ankomst fikk vi leid oss en Renault 4 og etter enda litt styr fikk vi tak i takgrind. Om bilen var forsikret? Hææ dere må jo kjøre forsiktig! Vi krysset fingrene og drog avgårde, Marakesh neste. Basaren her var bare fantastisk, totalt som i 1001 natt. Videre til "Vintersportsstedet" Oukameiden der vi fant et trivelig hotell. Det ble to dager med telemarksskjøring, noen enkle heiser og ellers esel opp og telemark ned. Så via Marakesh til Imlil. Vi gikk til hytta på 3600m samme kveld. Vi ble så nedrent av spørsmål om bærere at vi i rein u-hjelps stil engasjerte noen av dem. De fikk dog fri halveis til hytta når vi kunne ta på skiene. Ettersom de da hadde fått betaling var de ganske happy. Det ble måneskinn og relativt sent og kaldt før vi var fremme. På hytta var det 5-6 andre så topp turistsesong var det nok ikke. Dagen etter var det på med feller og rett opp lia, litt isete og bratt men innover dalen slaknet det. Deretter til venstre opp på ryggen før toppen. Flott utsikt inn i Sahara og langs snødekte Atlasfjell. Det gikk raskt å kjøre telemark nedover helt til snøen stoppet. Derfra på beina ned til Renaulten. Vi hadde betalt for at noen skulle passe på den. (Det var slik insistering på det når vi dro at hadde vi ikke gjort det ville vel "vaktmannen" vår selv tatt bilen for å få løsepenger i etterkant antar jeg.) Nå bar det via Marakesh nordover og over Atlasfjellkjeden og inn i Sahara. Zagora må vite. Telemarkskjøring i sanddyner var en opplevelse. Litt trått og litt mye sand i skoa men ellers topp. En lokal kameldriver ble så fasinert av dette at han gjerne ville bytte til seg skiene mot en kamel. Et meget bra bytte spør du meg, men han hadde noen utfordringer i å skjønne at jeg da ville få problemer på flyet...ihvertfall vektproblemer om ikke annet...
Etter nesten to uker på farten i et flott land fikk vi et par dager på hotellet i Agadir før retur til Norge.