Nasjonstopper

Chile
Sør-Amerika
Ettermiddagstur alene
(Skrevet av snilen 23.02.2008)

Tur foretatt: Februar 2008.

Turen startet med å si farvel til Aconcagua-ekspedisjonen min i Santiago, der jeg traff Aud, mitt nye reisefølge som hadde vært en tur på Tupungato. Nattbuss til Copiapo, innom kontoret der for å fylle ut nødvendige papirer, og deretter leie muldyr, type rød Chevrolet 4x4 for kjøreing til Laguna Verde. Det ble en hviledag med varme ved lagunaen, før vi kjørte opp til Camp Atacama på 5200 moh og vandret videre opp til Tejos på 5830 moh.

Vi lot først et par spanjolere romstere seg ut på morgenkvisten neste dag før vi startet ut. Aud som hadde en hard tur på Tupungato bak seg sleit med å få i seg maten og måtte gi seg fort. Vi gikk sammen tilbake til Tejos og planen var å forsøke igjen neste morgen. Midt på dagen fant Aud ut at hun nok måtte gi seg og ikke ville komme opp neste dag, så uten å betenke meg noen ting om pakket jeg sekken i en fei begynte å gå kl. 12.00 - en noe sen start for en slik høy topp. Været holdt seg strålende og formen holdt til topps, så dette var et vellykket, men kanskje noe uforsvarlig stunt. 8 dager siden siste navnetrekk i boken på toppen, av de 12 personene som forsøkte seg de 2 dagene vi lå på Tejos var det kun undertegnede som kom opp. Joda - jeg er fornøyd og hadde marginene på min side. Dessuten var jo Aconcagua en grei akklimatiseringstopp.

3 dager ved stillehavet etter toppen gjorde heller ingen ting!