Nasjonstopper

Mauritius
Afrika
Nydelig utsikt
(Skrevet av Håkon L 26.05.2013)

Tur foretatt: Mai 2013.

Når eg hadde bestemt meg og kommi med på Secret Compass sin ekspedisjon på Madagaskar, begynna eg straks å se om det var mulighetar for andre nasjonstoppar. Etter litt fram og tilbake fant eg ut at det var rimlig å komme seg fra Madagaskar til Mauritius (2500 NOK t/r) i motsetning til det er ifra Norge. Eg unna meg dermed litt luksus på hotell biten med eit rom på Tamassa resort hotell. Hotellet ligger sør på øya, altså perfekt utgangspunkt for toppen. Når eg også hadde klart å bestillt all inclusive uten å vite om det, blei det eit veldig hyggelig opphold med god mat og drikke.

Etter 20 dagar i jungel og villmark var det også deilig å nyte noen late dagar på stranda. Etter ei lang runde i tollen på flyplassen pga alt utstyret fra Madagaskar ekspedisjonen som var med, tok eg taxi til Tamassa. Flyplass taxien var ganske dyr så styr unna den om mulig.
Neste dag var eg klar for å bestige "Piton de la Petite Rivière" eller "Black River Peak" som den og blir kalla. Eg tok taxi fra Tamassa mot stien til toppen. Taxisjåføren var litt usikker på kor det var, men etter noen telefonar var mi på veg. Når mi så kom til der stien starta kjørte mi forbi og nærmare toppen, ein ny telefon og her var det dårlig nytt. Han sa at eg måtte ha avtale med guide og parken for å komme opp på toppen fordi den var stengt med ein port og siden det var søndag var det ikkje mulig å gjøre avtaler i dag. Eg prøva meg på om mi ikkje kunne prøve å kjøre dit, men han gjekk bare med på å kjøre meg tilbake til toppen på nasjonalparken så eg kunne se på utsikten, fortvila måtte eg bare gå med på det. Men oppe på toppen fant eg steinen der "Anneli" hadde starta, det stod med gule bokstavar "Black River Peak" og eg susa fornøgd innover. Fin sti heile vegen, eit bratt parti like før toppen, fin topp med fantastisk utsikt. Men ein topp der du altså ikkje trenger guide og det er ingen port på veg til toppen. Møtte tre lokale fra Mauritius, ein tysker og ein russer på toppen. Det bar så ned igjen til taxien som venta med vegen og ned igjen til hotellet og stranda.

Bruka ca. 1 time og 30 min t/r.