Nasjonstopper

Moldova
Europa
Helt til topps med bil
(Skrevet av lyngve 22.09.2012)

Tur foretatt: August 2012.

Jeg ankom Chisinau tidlig om morgonen, etter en behagelig natt på toget fra Bucharest (second class sleeper). Det var bare en kort spasertur fra togstasjonen og til hotellet Cosmos, hvor jeg hadde reservert en natt via booking.com. De smilende jentene i resepsjonen, gjorde alt de kunne for at jeg skulle legge igjen en god rating på booking.com. Jeg ble oppgradert til en toroms suite, og fikk sjekket inn selv om klokken bare var 9 om morningen. Den ene jenta viste meg veien til frokost-salen, og sa at siden jeg hadde hadde kommet så langveisfra på natten, så inviterte hotellet til en gratis frokost på innsjekkingsdagen.

Mens jeg spiste frokost så skulle jentene se om de kunne fikse meg en billig sjåfør til Balanesti. Jeg ble positivt overrasket da hun kunne fortelle meg at hotellets mye brukte sjåfør bare skulle ha 50 Euro for den nesten 20 mils kjøreturen t/r Balanesti, alt inkludert. Egentlig hadde jeg vurdert kollektiv transport, da jeg så at at forrige bestiger på World Wide Vikings (i 2011) betalte 100 Euro for å leie en sjåfør og bil til Balanesti. Men når jeg fikk hele pakken for 50 Euro, var jeg ikke i tvil lenger. Her var det ikke engang nødvendig å prute. Vi avtalte at sjåføren skulle plukke meg opp fra hotellet kl 13.

Sjåføren viste seg å være både pålitelig og nøyaktig, han ankom hotellet et par minutter for tidlig, slettes ikke værst for å være på disse breddegrader. Jeg dro kjensel både på navnet (Ivan), mannens ansikt og bilen. Dette var akkurat samme fyr som jeg hadde sett bilder av på World Wide Vikings (wwv.no). Det underlige var at jeg fikk samme turen til halv pris. Det måtte nok ha vært den lokale reiseagenten deres Natasha som hadde stukket av med 100% i provisjon :-)

Ivan kunne ikke et eneste ord engelsk, men det var ikke noe problem. Han forklarte på sitt eget språk, hvilke steder og "severdigheter" vi passerte underveis. Det ble et par røykepauser underveis også, og han plukket opp en stor klase med druer fra bagasjerommet som jeg kunne kose meg med. Jeg hadde på forhånd lest at Moldova var en betydelig vinproduserrende nasjon, og at det meget beskjedne antallet av turister som besøker Moldova, kommer her for en stor del på grunn av druene og vinen. Det er visstnok ikke så mye annet å se her i Moldova.

Jeg var overasket over de forholdsvis gode veiene. Med unntak av de siste 3-4 kilometrene opp til toppen av Balanesti så kjørte vi faktisk på asfalt. Bilen til Ivan tok seg helt frem til nordlige mast hvor det høyeste punktet ligger. Jeg sikret meg fotografisk bevis av "triumfen", før vi satte oss i bilen tilbake til Chisinau. Vi var tilbake i byen igjen litt over kl 17. Jeg tipset Ivan 10%, noe han så veldig fornøyd ut med.

Etter en natt i Chisinau tok jeg bussen til Ukraina, hvor neste nasjonstopp ventet på meg.