Nasjonstopper

Sverige
Europa
På langtur i Lappland
(Skrevet av snilen 31.10.2004)

Tur foretatt: Juli 2002.

Årets langtur gikk nordover, vi startet med å fly til Kiruna, og tok taxi inn til Nikkolouka. Etter 19 lette kilometer til fots var vi på Kebnekaise Fjellstasjon, ikke verst å være fremme der kl. 17 når vi startet hjemmefra om morgenen. Dagen etter var det heller dårlig vær, dessuten hadde det vært en døds-ulykke langs østra leden som er raskeste vei opp, så vi valgte vestra leden. Fjellstasjonen ligger på 6-700 meter og etter drøye 1000 meter stigning nådde vi toppen før kaffedalen. 200 bratte høydemeter ned, og så 600 høydemeter opp igjen - puh ! Været var helt elendig, regn og tykk tåke. Fårst fant vi den gamle toppstugan som var grusom rett ut sagt, vi snudde i døra tross været. Vi fant så den gamle toppstugan der det var noe bedre. Et par svensker var der fra før og 4 personer fikk akkurat plass. Ved 10-tiden om kvelden lettet det litt opp, og vi gikk samlet til toppen. Det var i midten av juli, og det skulle ikke mange solskinnsdagene til før snøpyramiden på toppen var bare blåis. Videre vandring bortover mot nordtoppen var ikke aktuelt uten stegjern. Dagen etter gikk turen nedover singivagge til vi traff på kungsleden som vi fulgte noen dager frem til Abisko. Nydelig med badstu på hyttene !!!