Nasjonstopper

Storbritannia og Nord-Irland
Europa
Den fantastiske utsikten så vi ikke mye av. NT#2
(Skrevet av reinfjord 20.11.2011)

Tur foretatt: September 2011.

Innimellom fotballkamper og vennebesøk i Skottland bestemte vi oss for å ta en togtur til Fort Williams og Ben Nevis. Selve togturen var bare helt fantastisk, så vi var med godt mot når vi ankom Fort William. Fant oss ett B&B og la oss for kvelden. Dagen etter var ikke like lovende med overskyet og regn. Værmeldingen sa at det skulle klarne opp, så vi utsatte gåturen noen timer, uten noen forbedring. Siden dette var den eneste dagen vi hadde til rådighet bestemte vi oss for å gå. Dro opp til Glen Nevis og fulgte den godt preparerte stien fra Achintee oppover østsiden av dalen. Ved 550 moh flatet stien ut ved Lochan Meall an t-Suidhe. Ved vannet deler stien seg og de som ønsker å klatre nordveggen til Ben Nevis tar til venstre, mens vi gikk til høyre. Etter å ha passerte en bekk begynte vi på sikk-sakk svingene oppover mot toppen. Ved 650moh kom vi inn i tåken, høljeregn og den sterke vinden hjalp heller ikke akkurat på men opp skulle vi. Ved 1100 flatet det mere og mere ut og til slutt kom ruinene av det gamle observatoriet ut av tåkehavet, som fortalte oss at Storbritannias høyeste topp var nådd. Vi brukte ikke lange tiden på klesskift og foretok en rask retrett ned fra toppen pga været. Vel nede ble en velfortjent øl og sticky chocholate toffee pudding inntatt, mens vi var enige om at det var en "topp" tur. Postkort ble kjøpt som bevis på at utsikten var fantastisk....i klarvær.