Nasjonstopper

Taiwan
Asia
Til topps i ROC
(Skrevet av snilen 18.09.2011)

Tur foretatt: September 2011. Andre på toppen: Petter, Runar

Etter selskapsreise til DPRK var det på tide å ta en skikkelig fjelltur. Vi fløy fra Pyong Yang til Beijing og videre neste dag 3 timer sydover til Taipei, hovedstaden i republikken Kina(ROC), vanligvis omtalt som Taiwan. Taiwan er en av FN’s opprinnelige medlemsland, men ble kastet ut av FN i 1971, i forbindelse med at fastlands-Kina ble medlem. For øvrig har Taiwan vært et selvstendig land i mange tiår.

Ankomst Taiwan
Her var gode temperaturer, godt over 30 grader i skyggen og fremfor alt mer ordentlig mat. Etter ankomst satte vi oss på hurtigtoget til Chiayi, en times tid med hurtigtoget som går opp til 300 km/t. Vi flesket til og bestilte taxi de 10 krokete milene opp til Takata, der vi tok inn på Dongpu lodge, et enkelt overnattingssted ved starten på fottur-ruta.

Forberedelser
På forhånd hadde vi ordnet oss med en spesial-tillatelse for å kunne klatre fjellet på en dag. Vanligvis må man her melde seg på i et lotteri for å kunne gå denne turen, og max 50 personer kan gå turen pr. dag. Dette skyldes overnattingskapasiteten på hytta under toppen. Telting er vrient i området, da det ikke finnes flate flekker. Det er bratt overalt, og vi må vel si at vi kunne ikke se noen teltplasser langs ruten oppover. Da det så ut som vi ikke vant frem med vår web-baserte klatresøknad hos Yushan national park, tok jeg kontakt og fikk opplyst at det var mulig å ta turen som dagstur. Kravet var at man kunne dokumentere å ha gått fjell over 3000 moh tidligere. Dette hadde vi ikke problemer med, og saken gikk i boks etter en del skjemavelde. Det meste kunne ordnes via epost/web, men vi måtte også sende deklarasjonene pr vanlig post.

Selve fjellturen
Vi startet fra Dongpu Lodge, ca 2500 moh, klokken 04 i fullmåneskinn, først 3 km langs vei, en del opp og deretter 100 høydemeter ned igjen til der stien starter. Så bar det ut i naturen, 8,5 km oppover i svært bratt terreng, men selve stien var som regel ikke så bratt, med en snitt-stigning på ca 10%. Vi traverserte langs en bratt skrent stort sett hele veien, og 50-60 nummererte trebroer tok oss forbi en rekke partier som ville vært svært tidkrevende uten tilretteleggingen. Etter 11, 5 km og 4 timer nådde vi Paiyun lodge på 3407 meter. Vi hadde gått jevnt og rolig oppover, herfra gasset vi litt på og kom oss opp slik at vi var på toppen klokken 09 i fint vær. Ikke klar sol, men god sikt og ingen tåke, så vi var i grunnen fornøyde.
Vi somlet på toppen og somlet oss ned. Trøtte og slitne var vi nede igjen ved Dongpu etter 11 timer på tur. Vi fikk ordnet en bil ned til Alishan, derfra buss til Chiayi og hurtigtoget tilbake til Taipei. Vrient å finne en solid biff sent om kvelden, noe vi så absulutt hadde ønsket oss.

Etter 11 dager på tur til 2 byråkratisk krevende nasjonstopper med totalt 11 hopp med fly reiste vi hjem via Beijing og Moskva. Takk for turen gutter!