Nasjonstopper

Marokko
Afrika
Flotte fjell
(Skrevet av helen 22.09.2010)

Tur foretatt: September 2010.

Jeg dro på en ti dagers gruppetur. Vi begynte ved skibakkene ved Oukamaiden og gikk over fjelloverganger og gjennom dypedaler i fem dager før vi kom fram til Toubkal Refuge. Dette er et flott område å dra på fottur i. Fjellene er bratte og det er mange områder med løse stein, men det finnes greie stier overalt og utsiktene er upåklagelig. Store kontraster mellom det tørre, steinete landskapet og de frodige dalene. Turen gikk gjennom flere Berber-landsbyer, så vi fikk en kulturellopplevelse også.

Dessverre gikk det ikke så bra på toppstøtet. Det skjedde noen ting som satt meg helt ut tidlig på dagen og jeg kom aldri helt i form igjen, og 200m under toppen gikk piffen helt ut av meg og jeg snudde. Jeg angret på det så fort jeg kom ned til Refugen, og om jeg hadde vært der alene hadde jeg prøvd igjen dagen etter. Men på gruppetur må man innrette seg gruppa. Fryktelig irriterende at jeg ikke kom helt til toppen fordi jeg følte meg sterk gjennom hele turen og jeg tror at jeg kunne ha klart den. Men av de 6467 høydemeter som gruppa gikk i løpet av turen, var jeg med på 6267 av dem, så det gikk kanskje ikke så verst likevel!